Gmina Gostycyn
http://archiwum.gostycyn.pl

12 sierpnia 2013 17:31 | Aktualności

Podsumowanie „Wakacyjnego Dziecińca”

            W dniach od 29 lipca do 9 sierpnia, w godz. od 10:00 do 14:00 w Zespole Szkół w Gostycynie odbywał się „Wakacyjny Dzieciniec”. W tym roku Stowarzyszenie Społeczno – Kulturalne „Burchat” przy pomocy Gminnego Ośrodka Kultury w Gostycynie, Gminnej Biblioteki Publicznej w Gostycynie, Koła Gospodyń Wiejskich w Gostycynie, Rady Sołeckiej Gostycyn, Caritasu Gostycyn, Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Gostycynie oraz pracowników Zespołu Szkół i Hali Sportowo – Rehabilitacyjnej w Gostycynie realizowało projekt pt. „Arena Europejska” skierowany do dzieci w wieku 6-15 lat.

Realizacja projektu miała na celu zwiększenie wiedzy dzieci z zakresu państw należących do Unii Europejskiej. Każdego dnia odbiorcy projektu zapoznali się z kulturą, zwyczajami i cechami charakterystycznymi wybranego narodu. Dowiedzieli się również, jakie zabytki warto zobaczyć w wybranym kraju. W ramach projektu odbyły się również zajęcia integracyjne, ruchowe, plastyczne i kulinarne.

            Pierwszego dnia zajęć wspólnie z dziećmi ułożyliśmy regulamin naszych wakacyjnych spotkań. Po krótkim wprowadzeniu w tematykę dwutygodniowych zajęć, przeprowadziliśmy zabawy integracyjne, które powaliły dzieciom lepiej się poznać
i zintegrować. Pierwszym państwem, od którego zaczęliśmy naszą przygodę z poznawaniem krajów należących do Unii Europejskiej była Polska. Zapytaliśmy, z czym się im kojarzy
i zaprezentowaliśmy symbole narodowe: flagę, godło i hymn naszego państwa. Przedstawiliśmy również stroje i tradycje ludowe oraz legendy. Następnie na wcześniej przygotowaną mapę nanieśliśmy nazwy większych miast, a także rzek i gór. Potem zaprezentowaliśmy najważniejsze zabytki Polski. Tak, więc kolejnym zadaniem, a zarazem utrwaleniem wiedzy dla dzieci było losowanie i przyklejanie zabytków na mapę. Tego dnia odbyły się również zajęcia muzyczne, podczas których zapoznaliśmy dzieci z melodiami
i tańcami ludowymi (w większości narodowymi np. kujawiak, polonez czy krakowiak). Odbyły się również zajęcia plastyczne, podczas których dzieci wykonały pocztę, którą codziennie sprawdzały i znajdowały tam zadania na kolejny dzień.  

            Drugi dzień – drugie państwo – Niemcy. Zajęcia rozpoczęliśmy oczywiście od zajęć integracyjnych, po których zapytaliśmy, z czym im się kojarzą Niemcy. Zaprezentowaliśmy symbole narodowe: flagę, godło i hymn państwa, a także walutę i język urzędowy obowiązujący w tym kraju. Przedstawiliśmy również stroje i tradycje ludowe m.in. Octoberfest oraz legendy. Na zajęciach muzycznych włączyliśmy muzykę
i zaprezentowaliśmy tańce niemieckie. Przedstawiliśmy także zabytki i miejsca, w które warto się wybrać. Na zakończenie odbyły się zajęcia plastyczne. Z wcześniej przygotowanych przez nas i przyniesionych przez dzieci obrazków, zdjęć i pocztówek wspólnie wykonaliśmy plakat o poznanym na zajęciach kraju. Panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Gostycynie przygotowały dla dzieci potrawę z kuchni niemieckiej – sznycel.

            Trzeciego dnia, nie zapominając o tym, by dzieci poznały się jeszcze bliżej, przygotowaliśmy dla nich kilka zabaw integracyjnych. A później kontynuując poznawanie państw UE wprowadziliśmy je w kolejny kraj – Czechy. Dzieci po zapoznaniu się
z symbolami narodowymi i cechami charakterystycznymi tego kraju, miały okazję przygotować pod okiem pań z Koła Gospodyń Wiejskich w Gostycynie tradycyjną czeską potrawę, jaką są knedle. Po zajęciach kulinarnych zapoznaliśmy dzieci z zabytkami Czech. Zaznajomiliśmy je również z czeskimi bajkami i filmami (np. Krecikiem, Arabellą, Żwirkiem i Muchomorkiem czy Rumcajsem). W tym dniu zaproponowaliśmy też dzieciom zabawy ruchowe na boisku szkolnym, gdzie wykonały duży obraz kolorowymi kredami, nawiązujący do poznanych wcześniej bajek oraz grały w piłkę nożną, w dwa ognie, czy w „palanta”.

            Następnego dnia znaleźliśmy się w Danii. Rozpoczęliśmy jak zwykle od zajęć integracyjnych. Następnie wprowadziliśmy dzieci w charakterystykę tego państwa – przedstawiliśmy symbole narodowe, walutę, język urzędowy oraz tradycje i legendy. Nie zabrakło tu również prezentacji zabytków i ciekawych miejsc. Poprosiliśmy też dzieci, aby przypomniały sobie, wspólnie z nami bajki Hansa Christiana Andersena, sławnego duńskiego pisarza, po czym zorganizowaliśmy konkurs pt. Skrzynia Skarbów Andersena”. Na środku sali ustawiliśmy skrzynię, w której znajdowały się przedmioty charakteryzujące bajki tego autora. Zadaniem dzieci, które zostały podzielone na drużyny było odgadnięcie, jaka to bajka. Zespół, który zdobył najwięcej punktów, wygrał. Główną atrakcją tego dnia było zorganizowanie mini kina. Obejrzeliśmy „Królową Śniegu”.

            W ostatnim dniu pierwszego tygodnia „zabraliśmy” dzieci do Irlandii. Po zabawach integracyjnych zapoznaliśmy je z symbolami narodowymi, walutą, językiem urzędowym, zabytkami, legendami i tradycjami tego kraju ( m.in. claddagh ring, trzylistna koniczyna i Św. Patryk). Podczas zajęć plastycznych dzieci wykonywały wspomniany wcześniej claddagh ring oraz bransoletki. Ten dzień upłynął nam pod znakiem muzyki i tańca irlandzkiego – nauczyliśmy dzieci podstaw tego tańca.

            Nowy tydzień przyniósł uczestnikom projektu nowe wyzwania. Zajęcia oczywiście rozpoczęliśmy od zabaw integracyjnych i zaprezentowania symboli narodowych kolejnego państwa – Francji. Opowiedzieliśmy też o zabytkach i tradycjach, ale tematem przewodnim tego dnia był Paryż – światowa stolica mody. Zorganizowaliśmy pokaz mody przy wieży Eiffla. W trakcie zajęć plastycznych dziewczynki wykonywały z papieru szarego i kolorowego, krepy, gazet szarych i kolorowych, stroje znanych marek Channel, Armani, Gucci itp, a chłopcy zajęli się stroną dekoratorską – przygotowali z kartonów wieżę Eiffla, wybieg i miejsce dla publiczności. Podczas pokazu odbyła się również degustacja francuskich specjałów (m.in. ślimaków).

            Kolejny dzień przeznaczaliśmy na wypad do Włoch. Na początek zaproponowaliśmy dzieciom zabawy integracyjne, po których przybliżyliśmy im charakterystykę i symbole tego kraju. Najbardziej skupiliśmy się na omówieniu oraz przedstawieniu zabytków i najważniejszych miejsc w Rzymie. Zafundowaliśmy dzieciom krótką lekcję historii, opowiadając o Starożytnym Rzymie. Zwróciliśmy też uwagę na kulinarną strefę Włoch. W związku z tym uczestnicy zajęć mieli możliwość przygotowania pod okiem pań z KGW pizzy i sałatek różnego typu. Na zakończenie, pozostając oczywiście w tematyce włoskiej, w trakcie zajęć plastycznych dzieci ozdabiały przyniesione przez siebie przedmioty różnego rodzaju makaronem.

            Następnego dnia, po zajęciach integracyjnych zapoznaliśmy dzieci z Grecją. Zaprezentowaliśmy symbole narodowe i charakterystykę tego państwa oraz najważniejsze miejsca i zabytki. Przy zabytkach zatrzymaliśmy się na dłużej, gdyż przedstawiliśmy dzieciom pierwszą listę Siedmiu Cudów Świata, której początki sięgają starożytnej Grecji. Ciekawostką było zapoznanie dzieci z alfabetem greckim. Zorganizowaliśmy również zajęcia muzyczne, podczas których uczestnicy poznali greckie melodie i tańce (m.in. sirtaki błędnie utożsamianego z zorbą).

            W przedostatni dzień po zajęciach integracyjnych, sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej w Gostycynie zamieniła się w ring, na którym rozegrała się hiszpańska korrida pod nazwą „Walka byków – walka na wiedzę”. Uczestnicy zajęć podzieleni zostali na drużyny. Zawody przebiegały w II blokach – umysłowym i sportowym - były pytania, zadania i konkurencje związane z poznanymi na zajęciach krajami. Zadaniem uczestników było zdobycie jak największej ilości punktów.

            Ostatniego dnia, na zakończenie odbyła się wycieczka do Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy. Wyjazd ten był doskonałą okazją do bliższego poznania historii naszego kraju. Dzieci płynęły promem na wyspę na Ostrowie Lednickim, gdzie czekały na nie żywe lekcje historii i spacer tematyczny z przewodnikiem. Odwiedziliśmy też skansen – zrekonstruowaną od podstaw wieś wielkopolską na terenie Wielkopolskiego Parku Etnograficznego w Dziekanowicach.

            Codziennie dzieci otrzymały na zajęciach poczęstunek oraz napoje.

     kujpom.jpg

Projekt został sfinansowany przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego w kwocie 2500zł.

Zdjęcia: