28 września 2018 07:40 | Aktualności
Z dniem 31.08.2018 r. w Gminie Gostycyn oficjalnie zakończył się program dotacji do utylizacji wyrobów zawierających azbest, dla osób po ubiegłorocznej nawałnicy (11 sierpień 2017 r.).
Przypomnijmy, iż realizacja zadania trwała od początku września 2017 r. Dzięki sprawnie przeprowadzonej procedurze jeszcze w grudniu 2017 za pośrednictwem Gminy, zniknęło 393,55 Mg (t) azbestu. Działania te zostały docenione przez Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, który wyraził zgodę na ogłoszenie drugiego naboru wniosków z warunkiem zakończenia zadania do 31.08.2018 r.
Dzięki temu z terenu gminy zutylizowano dodatkowo 293,193 Mg (t) azbestu.
Całkowita Wartość zadania polegającego na utylizacji azbestu wyniosła prawie 370 000 zł.
Warto wspomnieć, iż w kwocie dotacji znajdowała się również dodatkowa pula środków, które Samorząd gminy Gostycyn jako jeden z nielicznych (informacja pozyskana z WFOŚiGW), pozyskał bezpośrednio dla mieszkańców gminy, którzy brali udział w I edycji programu (grudzień 2017).
Łączną kwotę prawie 110 000 zł rozdysponowano na 97 beneficjentów.
Dotacja do utylizacji azbestu wyniosło 300 zł za 1Mg zutylizowanego odpadu.
Samorząd gminy pozyskał 100% dotację na realizację zadania od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Podsumowując zadanie należy porównawczo stwierdzić, iż skala szkód spowodowanych nawałnicą można odnieść średnio do ok 10 letniego okresu, w którym gmina corocznie pozyskiwała dotację do utylizacji azbestu. Oznacza to, że tylko w ciągu roku z terenu gminy zutylizowano więcej azbestu niż przez ok 10 ubiegłych lat.
Całą realizację zadania podsumować można dla następujących wartości:
Ilość beneficjentów, którzy skorzystali z pomocy: 214
Łączna masa zebranych odpadów: 686,743 Mg (t)
Łączna wartość zadania polegającego na utylizacji azbestu: prawie 370 000 zł