26 lutego 2019 07:47 | Aktualności
W ramach projektu pod tytułem: "Młodzi Odkrywcy w Kalejdoskopie Nauki 2.0" realizowanego w latach 2018-2020 przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy wsparciem objętych zostało 200 uczniów z klas VIII szkół podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego w tym uczniowie z gminy Gostycyn (21 uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Gostycynie i 6 uczniów ze Szkoły podstawowej im. ks. Józefa Bruskiego w Pruszczu) w okresie od lutego do czerwca 2019 roku, którzy będą mogli podczas realizowanych zajęć rozwijać kompetencje kluczowe odpowiadające potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa. Celem projektu jest również popularyzacja nauki poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej, inspirowanie do twórczego myślenia oraz rozwijania zainteresowań młodzieży. Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatów i laboratoriów, a ich zadaniem będzie odkrywanie nauki, świata i siebie samego. Program kształcenia będzie dostosowany do wieku odbiorców, a zajęcia prowadzone podczas projektu będą obejmować najciekawsze zagadnienia z takich dziedzin nauki jak: biologia, matematyka, informatyka, fizyka, chemia, oraz język niemiecki.
Dnia 8 lutego 2019 roku wraz z opiekunami panią Małgorzatą Gumienną i panią Kamilą Borowicz pojechaliśmy na pierwsze zajęcia z chemii i fizyki. Podczas zajęć zostaliśmy podzieleni na dwie grupy, aby spotkać się razem na obiedzie i wymienić spostrzeżenia. Na chemii sporządzaliśmy roztwór wodorotlenku sodu o określonym stężeniu oraz przeprowadzaliśmy trzykrotnie miareczkowanie roztworu wodorotlenku sodu za pomocą kwasu szczawiowego w celu określenia stężenia roztworu mianowanego. W tym doświadczeniu utrwaliliśmy obliczanie masy cząsteczkowej, zapisywanie reakcji zobojętniania (otrzymywanie soli), a poznaliśmy praktyczne przeprowadzenie mianowania roztworu wodorotlenku kwasem. Była to chemia analityczna, czyli liczyła się precyzja najpierw w ważeniu kwasu, odmierzaniu menisku wklęsłego w roztworze zasady, a na końcu przy zmianie barwy z bezbarwnej na malinową co do jednej kropli. Jeśli chodzi o fizykę, to nas zaskoczyła, słuchaliśmy wykładu o sile ciężkości, przyspieszeniu ziemskim, drugim prawie Newtona w języku angielskim. Wykonywaliśmy pomiary siły na detektorach dla ciał o różnych masach i sporządzaliśmy na papierze milimetrowym wykres siły w zależności od masy. Pełni naukowych wrażeń wróciliśmy do domu.
W ramach projektu pod tytułem: "Młodzi Odkrywcy w Kalejdoskopie Nauki 2.0" realizowanego w latach 2018-2020 przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy wsparciem objętych zostało 200 uczniów z klas VIII szkół podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego w tym uczniowie z gminy Gostycyn (21 uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Gostycynie i 6 uczniów ze Szkoły podstawowej im. ks. Józefa Bruskiego w Pruszczu) w okresie od lutego do czerwca 2019 roku, którzy będą mogli podczas realizowanych zajęć rozwijać kompetencje kluczowe odpowiadające potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa. Celem projektu jest również popularyzacja nauki poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej, inspirowanie do twórczego myślenia oraz rozwijania zainteresowań młodzieży. Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatów i laboratoriów, a ich zadaniem będzie odkrywanie nauki, świata i siebie samego. Program kształcenia będzie dostosowany do wieku odbiorców, a zajęcia prowadzone podczas projektu będą obejmować najciekawsze zagadnienia z takich dziedzin nauki jak: biologia, matematyka, informatyka, fizyka, chemia, oraz język niemiecki.
Dnia 8 lutego 2019 roku wraz z opiekunami panią Małgorzatą Gumienną i panią Kamilą Borowicz pojechaliśmy na pierwsze zajęcia z chemii i fizyki. Podczas zajęć zostaliśmy podzieleni na dwie grupy, aby spotkać się razem na obiedzie i wymienić spostrzeżenia. Na chemii sporządzaliśmy roztwór wodorotlenku sodu o określonym stężeniu oraz przeprowadzaliśmy trzykrotnie miareczkowanie roztworu wodorotlenku sodu za pomocą kwasu szczawiowego w celu określenia stężenia roztworu mianowanego. W tym doświadczeniu utrwaliliśmy obliczanie masy cząsteczkowej, zapisywanie reakcji zobojętniania (otrzymywanie soli), a poznaliśmy praktyczne przeprowadzenie mianowania roztworu wodorotlenku kwasem. Była to chemia analityczna, czyli liczyła się precyzja najpierw w ważeniu kwasu, odmierzaniu menisku wklęsłego w roztworze zasady, a na końcu przy zmianie barwy z bezbarwnej na malinową co do jednej kropli. Jeśli chodzi o fizykę, to nas zaskoczyła, słuchaliśmy wykładu o sile ciężkości, przyspieszeniu ziemskim, drugim prawie Newtona w języku angielskim. Wykonywaliśmy pomiary siły na detektorach dla ciał o różnych masach i sporządzaliśmy na papierze milimetrowym wykres siły w zależności od masy. Pełni naukowych wrażeń wróciliśmy do domu.